Vol. 2 No. 3 (2025): Julio-Diciembre 2025
Utilería Jurídica

Analysis of the Teaching Practice of the UAS History Degree Program from a Constructivist Perspective

Luz Arian Angulo Villa
Universidad de Guadalajara
Ruth Medina Flores
Universidad de Guadalajara

Published 2025-09-01

Keywords

  • pedagogical practice,
  • teaching practice,
  • teaching role,
  • construcitivism,
  • documentary analysis

How to Cite

Angulo Villa, L. A., & Medina Flores, R. (2025). Analysis of the Teaching Practice of the UAS History Degree Program from a Constructivist Perspective. Revista Lechuzas, 2(3). Retrieved from https://revistalechuzas.uanl.mx/index.php/revista/article/view/111

Abstract

In 2022, the Autonomous University of Sinaloa (UAS) restructured its Educational Model (EM), whose implications, among many, were the incorporation of curricular skills related to Information and Communication Technologies (ICT), as well as the assignment of a new teaching profile aligned with the constructivist approach (UAS, 2022).In contrast, the Faculty of History, in 2023, implemented a New Study Plan for the Bachelor's Degree in History with the intention of aligning with the new guidelines of the University's Educational Model. However, teaching practice presents a replication of traditional roles and methodologies that do not coincide with the educational trends the University seeks to address nationally.

Given this, this presentation aims to present the progress of an intervention project, up to the diagnostic planning stage. In which, we seek to explain the limited pedagogical practice in the adequate use of technologies focused on the teaching role, through the analysis of the Evaluation Report on teaching performance by Academic Unit, first period 2024-2025, published by the General Commission for the Evaluation of teaching performance (CGEDD). In order to justify the need to improve the quality of teaching-learning processes in History students through the formulation of improvement strategies in teaching practice that overcome resistance and the development of techno-pedagogical competencies for the design of learning environments mediated by technologies.

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Achilli, E. (2008). Investigación y formación docente. Colección Universitas. Laborde Editor. https://isfdarientiers.infd.edu.ar/sitio/bibliotecavirtual/upload/Investigacion%20y%20Formacio%20Docente%20%20copia.pdf
  2. Camacho, E., y Bernal, A. (2023). Elementos teóricos sobre la formación docente en ciencias naturales con enfoque STEAMH. Revisión sistemática. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(1), 1598-1618. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i1.4508
  3. CGEDD. (2024, 11 de diciembre), Informe de evaluación al desempeño docente, Facultad de Historia, 2024-2025, primer periodo. UAS. https://sau.uas.edu.mx/evaluaciondocente/NS_20242025_1/URC_2420_20242025_1_FACULTAD_DE_HISTORIA.pdf
  4. Demera, K., Rodríguez, M., Candela, C., Navarrete, D., Santana, R., y Palma, M. (2023). Aprendizaje Híbrido: La transformación digital de las prácticas de enseñanza. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(1), 9377-9397. https://doi.org/10.37811/cl_rc.v7i1.5136
  5. Estrada, E. y Boude, O. (2015). Hacia una propuesta para evaluar ambientes virtuales de aprendizaje (AVA) en Educación Superior. Revista Académica y Virtualidad, 8(2), 14-23.
  6. Hepp, P., Pérez, M., Aravena, F. y Zoro, B. (2017). Desafíos para la integración de las TIC en las escuelas: Implicaciones para el liderazgo educativo. Informe Técnico No. 2 2017. LIDERES EDUCATIVOS, Centro de Liderazgo para la Mejora Escolar: Chile https://www.lidereseducativos.cl/wpcontent/uploads/2017/09/IT-02-2017.pdf
  7. Mishra, P. y Koehler, M. (2006). Technological Pedagogical Content Knowledge: A Framework for Teacher Knowledge. Teachers College Record, 108(6), 1017–1054. https://bibliotecadigital.mineduc.cl/handle/20.500.12365/17687
  8. Ñeco, M. (2005). El rol del maestro en un esquema pedagógico constructivista. IHMC Public Cmaps. https://cmapspublic.ihmc.us/rid=1H7VD93Q4-FNQ6Z3-XH7/el_rol_del_maestro_en_un_esquema_pedagogico_constructivista.pdf
  9. Osuna, J. y Parra K. (2023), Necesidades de formación continua para el desarrollo de competenciastecnopedagógicas en docentes de educación media superior. En D. D. Merchant Ley, K. C. Villapudua, H. J. Macías Rodriguez y M. A. Miramontes Arteaga (coords.), Actualidad y Prospectiva de las TIC (pp. 135-153). Astra Ediciones.
  10. Peralta, A. y Díaz, F. (2010). Diseño instruccional de ambientes virtuales de aprendizaje desde una perspectiva constructivista. En Congreso Euro-Iberoamericano de Alfabetización Mediática y Culturas Digitales Sevilla: Universidad de Sevilla. https://idus.us.es/handle/11441/56778
  11. Ramírez, M. y Peña, C. (2022). B-learning para Mejorar el Proceso de Enseñanza y Aprendizaje. Revista Tecnológica-Educativa Docentes 2.0, 15(2), 5-16. https://doi.org/10.37843/rted.v15i2.309
  12. Sindicato único de trabajadores de la Universidad Autónoma de Sinaloa (2023). Contrato colectivo de trabajo. SUNTUAS. https://sau.uas.edu.mx/pdf/Contrato_Colectivo_de_Trabajo_2023.pdf
  13. UAS (2025, 05 de mayo). Dirección general de Investigación y Posgrado. https://dgip.uas.edu.mx/sni/
  14. UAS. (2022). Modelo Educativo UAS 2022. Andraval Ediciones, S. A. de C. V.
  15. Universitat Pompeu Fabra Barcelona (s/i). Aprendizaje híbrido. https://www.upf.edu/es/web/usquid-etic/aprenentatge-hibrid