Artificial Intelligence Digital Technologies: Innovating English Language Learning for the 21st Century
Published 2025-09-01
Keywords
- English language,
- learning,
- digital technologies,
- Artificial Intelligence,
- teaching strategy
How to Cite
Copyright (c) 2025 Claudia Paulina Álvarez Ramírez, Hugo Moreno Reyes, Adelina Morita Alexander

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Abstract
Since ancient times, communication has been a key pillar of power and knowledge. Mastering a second language, especially English, has become essential, with 1.27 million speakers worldwide. Its learning has been a concern for decades for government entities that seek to offer their students the opportunity to acquire this tool, however, the efforts have not borne the necessary fruits to affirm bilingualism in nations.
In this technological and globalized era, facing the consequences of confinement, the questions arise: what are the current needs of students? What is required for truly meaningful learning?
The inclusion of digital technologies and promising Artificial Intelligence is part of the answer, however, the illusion that technology by itself will improve teaching is implausible. It is essential to introduce emerging pedagogies, innovatively relate them, and thus develop new theorical and practical proposals.
For its part, the implementation of AI has the potential to offer personalized educational experiences by facilitating the understanding of concepts, content and procedures. It is presented as a fundamental tool to optimize students’ linguistic skills and represents a transformation of the traditional use of ICT, promoting innovative learning experiences.
Downloads
References
- Antonio Cruz, C. L., y Carrión Rodríguez, J. D. (2023). Uso de las Tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC) en la enseñanza-aprendizaje del inglés, una revisión de literatura. Espacio I+D, Innovación más Desarrollo, 12(33). https://doi.org/10.31644/IMASD.33.2023.a02
- Brown, D. H. (2000). Teaching by principles: An interactive approach to language pedagogy (2nd ed.). Longman
- Charles Leija, H., y Torres García, A. J. (2022). Dominio del inglés y salario en México. Análisis económico, 37(94), 167-180. https://doi.org/10.24275/uam/azc/dcsh/ae/2022v37n94/charles
- Davies, P. (2020). ¿Qué sabemos, no sabemos, y necesitamos saber sobre la enseñanza del inglés en México?. Revista lengua y cultura, 1(2), 7-12. https://repository.uaeh.edu.mx/revistas/index.php/lc/issue/archive.
- EF Education First. (2024). EF English Proficiency Index 2024: A ranking of 113 countries and regions by English skills. https://www.ef.com/assetscdn/WIBIwq6RdJvcD9bc8RMd/cefcom-epi-site/reports/2024/ef-epi-2024-english.pdf
- Gardner, H. (1993). Multiple intelligences: The theory in practice. Basic Books.
- Godwin Jones, R. (2023). Emerging spaces for language learning: AI bots, ambient intelligence, and the metaverse. Language Learning & Technology, 27(2), 6– 27. https://hdl.handle.net/10125/73501
- Guallo, J. (2025) Integración de chatboots educativos basados en IA como resultado de apoyo en ambientes virtuales de enseñanza-aprendizaje.Polo del conocimiento, 10(4), 660-679. https://doi.org/10.23857/pc.v10i4.9339
- Maican, M. A., y Cocoradă, E. (2021). Online Foreign Language Learning in Higher Education and Its Correlates during the COVID-19 Pandemic. Sustainability, 13(2), 781. https://doi.org/10.3390/su13020781
- Moscoso Amador, M. D. L., Vega Auquilla, M. V., y Martínez Sojos, M. (2019). La evolución del inglés como lengua franca, su enseñanza y aplicación en los negocios. UDA AKADEM, 1(3), 93–114. https://doi.org/10.33324/udaakadem.v1i3.204
- Nivela, M. A., Echeverría, S. V., y Otero, O. E. (2022). Estilos de aprendizajes e inteligencia artificial. Polo del Conocimiento, 5(9), 222-253. https://doi.org/10.23857/pc.v5i9.1686
- Potter, S. y Crystal, D. (2024, October 12). English language. Encyclopedia Britannica. https://www.britannica.com/topic/English-language
- Puspaningtyas, M., Irawan Budi, C., Castellano, A., Dwi, D. y Fajar Yanto, G. (2022). English Education System in
- International Marketing Based on Digital Marketing. Asia Pacific Journal of Management and Education, 5(2). https://doi.org/10.32535/apjme.v5i2.1553
- Rodríguez Fuentes, A., Sancho Noriega, C., Cabrera Torres, A. A., & Vílchez Delgado, R. M. (2024). Revisión sistemática sobre la Inteligencia Artificial para el aprendizaje del inglés L2. Porta Linguarum Revista Interuniversitaria De Didáctica
- Tobon, B., Tobon, S., Veytia Bucheli, M. G., & Escudero, A. (2018). Hacia un nuevo concepto: plataformas virtuales socioformativas (pvs). Revista espacios, 39(53). https://www.revistaespacios.com/cited2017/cited2017-27.html
- Valera Yataco, P., Torres Castro, M. Y., Vásquez Valdivia, M. I., y Lescano López, G. S. (2023). Aprendizaje del idioma inglés a través de herramientas digitales en educación superior: revisión sistemática. Horizontes. Revista De Investigación En Ciencias De La Educación, 7(27), 200–211. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v7i27.507
- Valverde Berrocoso, J. (2016). La investigación en Tecnología Educativa y las nuevas ecologías del aprendizaje: Design-Based Research (DBR) como enfoque metodológico. RIITE. Revista Interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa, 0, 60-73. Doi: http://dx.doi.org/10.6018/riite/2016/257931
- Vega Iza, J. I., Pillajo Bonito, A. F., Gallardo Rodríguez, M. P., & Ramón Amores, S. G. (2022). La enseñanza del inglés como lengua extranjera y desarrollo de competencias lingüísticas. Polo del Conocimiento: Revista científico-profesional, 7(6), 1304-1322. --.https://polodelconocimiento.com/ojs/index.php/es/
- Wei, L. (2023). Artificial intelligence in language instruction: Impact on English learning achievement, L2 motivation, and self-regulated learning. Frontiers in Psychology, 14, Article 1261955. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2023.1261955